Din punct de vedere al legislatiei actuale, TOATE cabinetele stomatologice private ar putea trata imediat urgentele pacientilor fără creșterea tarifelor și fără reavizare, măsurile suplimentare de protecție fiind deja existente în cabinetele autorizate sanitar.
Situația actuală, în care majoritatea cabinetelor sunt închise, iar cele care funcționează au tarife exorbitante, este consecința unei confuzii legislative create de cele 3 autorități care reglementează activitatea cabinetelor stomatologice, astfel:
- Ministerul Sănătății a permis funcționarea cabinetelor stomatologice pentru tratarea urgențelor fără nebulizare între pacienți, încă din data de 21.03. A confirmat acest lucru în 11.04 și 21.04.2020.
- CMSR (Colegiul Medicilor Stomatologi din Romania) a interzis la 22.03 tratamentele de urgență, dacă nu există nebulizator, combinezon și masti FFP 2 în dotarea cabinetului. Acestea erau imposibil de procurat în acea perioadă, iar medicii care nu se supun deciziei CMSR pot fi sancționati prin ridicarea dreptului de liberă practică. (Argumentele legislative care susțin aceste afirmații pot fi consultate în Anexa 1.)
- DSP a dat amenzi uriașe medicilor care au încercat sa trateze urgențele în condițiile reglementate de Ministerul Sănătății, dar nu aveau nebulizator și combinezoane conform cerintelor CMSR.
Majoritatea cabinetelor au rămas închise până la clarificarea situației lor legale și a costurilor redeschiderii. Ulterior unii medici au început să se doteze și să îndeplinească inclusiv noile cerințe ale CMSR, pentru a se conforma tuturor condițiilor impuse și a obține un nou „aviz special DSP”. Doar așa puteau deschide cabinetul fără a fi amendați și puteau sa-și ajute pacientii.
Așa cum s-a putut observa, prețul echipamentelor de protecție a explodat în aceasta perioada la distribuitori, iar nebulizarea este o procedură care ridică și mai mult costul tratamentului stomatologic, fără un beneficiu notabil pentru pacient, fapt constatat de toate țările europene. Nicăieri în Europa nu s-a impus nebulizarea în stomatologie, deși numărul cazurilor de infecție cu coronavirus a fost mult superior celui din Romania.
În aceste condiții, mulți pacienți care s-au prezentat în urgență în această perioadă la cabinetele „avizate DSP”, au constatat ca sunt nevoiți sa achite sume mult mai mari decât înainte, suplimentar față de tariful tratamentului propriu-zis.
Creșterea tarifelor
Creșterea tarifelor este o consecință a masurilor impuse de CMSR, care cresc costurile cabinetelor stomatologice (măști, combinezoane, viziere, nebulizator și dezinfectanți) și reduc numărul pacienților pe care un medic îi poate trata în cele 7 ore de program.
Astfel, daca înainte puteai trata 12 pacienți pe zi, acum nu vei trata decât 2-3 maxim, pentru că trebuie sa faci o pauză de 2-4 ore pentru nebulizare. Minim 6 ore stai închis pentru nebulizare! Deci aceleași cheltuieli le repartizezi pe un număr mai mic de pacienti. De aici creșterea mare de tarif!
Să spunem că pacientul are de făcut o extracție dentară simplă, adică o procedură fără aerosoli si care nu necesită nebulizarea ulterioară a cabinetului. În acest caz, pe lângă costul extracției (200 lei), pacientul are de achitat suplimentar încă 250 lei, reprezentând prețul actual al echipamentelor medicale cerute de CMSR pentru medic și asistentă, la distribuitori. Total 450 lei o extractie dentara simpla!
Dacă însă are de făcut un tratament conservativ (o obturație sau un tratament de canal sau o șlefuire de coroană), fiind procedură cu aerosoli, este obligatorie nebulizarea ulterioara și atunci suma totală adaugată peste cei 300 lei ai obturatiei este de pana la 820 lei. În acest fel tariful unei obturații (plombițe) ajunge pana la 1100 lei.
Cei care au fost la tratament în Bucuresti la unele clinici deschise pentru urgențe în această perioadă au plătit deja aceste tarife ca să-și rezolve problemele. Transparența este totală și tarifele sunt publice la acele clinici. Opinia publică a început să sesizeze aceste anomalii, dar puțini înțeleg că în spatele acestor tarife nu se află dorința de exploatare a suferinței pacientului, ci pur și simplu dorința acelor medici de a fi corecți atât fată de CMSR, care le poate ridica dreptul de liberă practică, cât și față de DSP, care îi poate amenda.
(Detalii privind componența acestor tarife suplimentare se găsesc în anexa 2.)
Dorința de perpetuare a acestor condiții și în lunile următoare, așa cum a fost ea exprimată în repetate ocazii de către conducerea CMSR și mai recent de către dl. Ministru Nelu Tătaru, pe principiul că “oricând după aceea ne putem întalni cu un pacient suspect de infectare cu COVID și sunt măsuri necesare pentru protecția noastră a tuturor” va avea drept consecințe:
- Pacienții vor plăti mai mult în medie cu până la 820 lei pentru fiecare vizită la dentist, deoarece echipamentul de protecție suplimentar neasigurat de către stat, plus nebulizarea, ridică prețul final la pacient cu până la 820 de lei/ manoperă/ sedință.
- Accesul pacienților la asistența medicală, garantat prin Constituție, va fi extrem de limitat. Peste 60% din cabinete vor rămâne închise și după 15.05., pentru că nu vor putea asigura intrarea/ ieșire separată pentru pacienți în apartamente de bloc, așa cum cere acum DSP și Comisia de Epidemiologie.
- Exodul medicilor și asistentelor în străinătate va lua amploare, deoarece condițiile impuse restrâng libertatea de profesie și duc la apariția de boli profesionale pentru personalul medical. Soluția de nebulizare folosită este foarte toxică pentru oameni.
- Scăderea calitații actului medical oferit pacientului, deoarece manoperele de mare finețe (chirurgia, lucrul la microscop) sunt imposibil de executat cu 2 perechi de mănuși, combinezon, ochelari de protecție și vizieră. Aerosolii nebulizatorului distrug unitul, microscopul, lampa UV, camerele intraorale și toată aparatura electronică din cabinet.
În aceste condiții ne vom întoarce în anii ‘30, când se făceau doar extracții și proteze, tratamentele conservative (plombițe, coroane) fiind inaccesibile pentru majoritatea populației.
Toate acestea se aplică într-o societate în care, conform studiului din 2018 al Institutului Național de Statistică:
- după criza din 2008 numărul de consultaţii şi tratamente stomatologice în România a scazut de 20 de ori (de la 0,37 consultaţii şi tratamente/locuitor în 2008 la 0,02 în 2014) .
- doar 30% din români mai au toți dinții naturali.
- 40% declară că ultima vizită la dentist a fost doar pentru tratament de urgență.
Deja, în peste o lună de la „închiderea cabinetelor stomatologice” consumul de antibiotice a crescut îngrijorător și eficiența lor este deja în scădere în rândul pacientilor.
Cât antibiotic și antiinflamator să dai unui copil timp de două luni pentru că abcesul dinților temporari nu e pe lista de urgențe acceptate?
Cum reacționează un copil care plânge de durere și frică, atunci când vede un medic costumat ca un astronaut, fără față umană și fără posibilitatea de a interacționa într-un mod plăcut, pentru a face din tratamentul stomatologic o joacă?
Povara bolilor orale la copii este semnificativă în Romania. Majoritatea afecţiunilor orale, odată apărute, sunt ireversibile şi durează întreaga viaţă, având impact asupra calității vieţii şi stării generale de sănătate.
Se întâmplă drame la nivel individual, pentru că simbioza medic-pacient a fost întreruptă brusc, fără temei legal, fără justificare epidemiologică și fără estimarea consecințelor și a costurilor.
În domeniul stomatologiei s-a repetat aceeași greșeală de management care s-a făcut la nivel de medicină generală: motivația negativă prin amenințări și amenzi la adresa medicilor nu a funcționat la nivel de Spitale COVID și s-a revenit asupra ei cu un mesaj pozitiv: personalul medical primește stimulente financiare ca să-și continue activitatea.
Când se va reveni cu mesajul pozitiv în stomatologie?
O soluție la aceste probleme putem găsi analizând măsurile din Germania din aceeași perioadă.
Conform worldometers.info, până la 30.04.2020 Germania a avut un numar total de cazuri 161985 (Romania doar 12240, adica de 13 ori mai puține, populatia Romaniei fiind de 4 ori mai mică).
Cabinetele au rămas deschise în Germania și s-au luat următoarele măsuri:
- antisepsia orală cu peroxid de hidrogen înainte de tratament (apă oxigenată diluată 1/3)
- echipament normal standard de lucru pentru medic și asistentă (halat bumbac) + mască FFP2 doar pentru medic, dezinfecția mâinilor, mănuși sterile sau nesterile, vizieră sau ochelari de protecție profesionali care pot fi dezinfectati între pacienți.
- detartrajul cu ultrasunete este interzis și s-a redus lucrul cu turbina la minim necesar.
- izolarea cu diga de câte ori e posibil și aspirația chirurgicală pentru tratamentele cu turbina.
- tratamentele copiilor au fost permise.
Practic condițiile de lucru au rămas aproape aceleași ca înainte de epidemie.
Valoarea totală a echipamentelor și dezinfectanților suplimentari a fost calculată de statul german la 14-30 euro/ pacient/ manoperă, iar cabinetele au primit aceste subvenții pentru a rămâne deschise și a nu încărca asigurările de sănătate cu costul complicațiilor rezultate din urgențele netratate la timp.
Altfel spus, dacă medicii din Romania ar lucra echipati ca și în Germania, în conditiile unei incidente mult mai mici a virusului în populatie, tariful suplimentar adăugat la valoarea tratamentului ar fi de pana la 100 lei, ceea ce ar crește mult adresabilitatea pacientului român.
Se impune deschiderea cât mai rapidă a cabinetelor stomatologice și eliminarea aplicării „recomandărilor CMSR” finalizate cu „interdictii” fără justificare legală și epidemiologică.
Aceste „interdictii” aduc grave prejudicii financiare și biologice populației și așa privată de tratamente stomatologice, datorită lipsei finantării din partea statului și a lipsei de educație sanitară.
Închiderea cabinetelor aduce grave prejudicii și profesiei noastre, prin îngrădirea dreptului la muncă, garantat prin Constituție, pentru medici, asistente medicale si tehnicieni dentari.
Publicul larg trebuie să înteleagă că nu e vina medicilor că stau acasă și nu pot fi tratati și că tarifele sunt crescute prin reglementările nou impuse. Noi, ca medici, întelegem foarte bine faptul că pentru fiecare dintre ei, ceea ce li se întamplă este o urgență biologică, funcțională și socială, chiar dacă nu le pune viața în pericol și ne dorim toți să efectuăm tratamente la tarifele dinainte de epidemie, cu aceeași empatie și responsabilitate.
În temeiul art. 550 – 553 din Titlul XIII din Legea 95/2006 revizuită în 2019 solicităm Ministerului Sănătații revizuirea deciziilor emise de CMSR în această perioadă și implementarea normelor de lucru admise în majoritatea țărilor europene, reglementate inițial chiar de catre MS.
Protecția in stomatologie a fost si este la cele mai înalte standarde: mănuși, măști chirurgicale, halate de unică folosință, vizieră, bonete aveam și înainte de SARS-CoV2 și vom avea și de acum înainte.
Dezinfectanți de mâini, instrumentar și suprafețe aveam și înainte, luate din conștiința și responsabilitatea medicului. Așa am lucrat dintotdeauna și am asigurat cele mai înalte standarde de protecție în domeniul medical, pentru pacient și personal.
Dr. Mihaela Măgureanu
medic primar stomatologie generală
ANEXA 1 LEGISLATIVA
1. Ord. Militara 2 din 21.03.2020 a Ministerului Sănătății.
Art.1. – (1) Se suspendă temporar activitatea în cabinetele de medicină dentară.
(2) Prin excepție, sunt permise intervențiile stomatologice de urgență.
(3) Măsura se aplică începând cu data de 22 martie 2020, ora 22.00, ora României.
2. Adresa nr. 317418A din 11.04.2020 a Min. Sănătății către DSP.
„Avand in vedere adresa DSP a Mun Bucurestinr. 6749 din 11.04 .2020 prin care se solicita un ordin precizator prin care se stabileste temeiul legal pentru functionarea cabinetelor stomatologice de stat si private (…) va aducem la cunostinta prevederile Ordonantei Militare nr. 2 art. 1. (…) In acest sens se prevede clar faptul ca nu sunt suspendate complet activitatile cabinetelor de medicina dentara (…) interventiile stomatologice putandu-se efectua in continuare.
3. Anexa 1 la Dispozitia Secretarului de Stat Sef al Depart. Situatii de Urgenta nr. 582/21.04.2020
“Norme de protectie obligatorii pentru personalul care aplica proceduri stomatologice (utilizarea frezelor de mare viteza): masca minim FFP2, manusi, combinezon special de protectie, ochelari sau viziera de protectie”.
4. Legea 95/2006 și ORDIN Nr. 1078 din 27 iulie 2010
Art. 2
(5) Ministerul Sănătăţii reprezintă autoritatea centrală în domeniul sănătăţii publice.
(6) Asistenţa de sănătate publică este coordonată de către Ministerul Sănătăţii (..)
Art. 17
Direcţiile de sănătate publică judeţene şi a municipiului Bucureşti sunt servicii publice deconcentrate, cu personalitate juridică, subordonate Ministerului Sănătăţii, care pun în aplicare politica şi programele naţionale de sănătate publică pe plan local, (…) controlează aplicarea normelor de funcţionare a unităţilor medicale şi farmaceutice (…) şi aplică măsuri în caz de neconformitate;
Art. 102 lit b. (2)
„Asistenţa medicală privată de urgenţă este acordată de instituţii private, cu respectarea standardelor minime de calitate şi de operare impuse serviciilor publice de Ministerul Sănătăţii”.
5. CMSR * InfoANCdp * 22 Martie2020: Recomandările pentru prevenirea răspândirii COVID-19 în activitatea stomatologică de urgență aprobate în data de 22.03.2020 prin Decizia Biroului executiv național nr. 13/3BExN/2020
Pentru tratamentul urgențelor stomatologice în contextul COVID-19, atât în cazul pacienților confirmați, cât și în cazul pacienților suspecți, vor fi respectate toate măsurile de prevenire stabilite de reglementările legale în vigoare, la care suplimentar recomandăm ( …):
• personalul medical va purta obligatoriu echipamentul individual de protecție recomandat pentru procedurile care generează aerosoli: mască N5 sau FFP2 standard/echivalent, halat impermeabil de unică folosință/combinezon, mănuși de unică utilizare, ochelari de protecție/vizieră;
• se va proceda la nebulizarea cabinetului după fiecare pacient; după nebulizare, se așteaptă o perioadă de 2-4 ore, după care se poate desfășura din nou activitatea stomatologică;
• Urgențele stomatologice vor fi asigurate de către cabinetele de medicină dentară de urgență din cadrul UPU din structura spitalelor regionale și județene de urgență, care funcționează conform Ordinului ministrului sănătății publice nr. 1706/2007 (…).
• În contextul în care personalul medical nu are la dispoziție echipamentele specifice pentru realizarea procedurilor stomatologice generatoare de aerosoli, conform recomandărilor Centrului Național de Supraveghere și Control al Bolilor Transmisibile, nu se poate desfășura activitatea de asistență stomatologică de urgență.
6. Anexa la Decizia Biroului executiv național al CMSR nr. 17/3BExN/2020 din 30.03.2020
”Toți pacienții trebuie considerați potențial infectați cu SARS-CoV-2 și orice pacient simptomatic trebuie considerat COVID-19 pozitiv.”
Pentru tratamentul urgențelor stomatologice în contextul COVID-19, atât în cazul pacienților confirmați, cât și în cazul pacienților suspecți, vor fi respectate toate măsurile de prevenire stabilite de reglementările legale în vigoare, la care suplimentar recomandăm:
• personalul medical va purta obligatoriu echipamentul individual de protecție recomandat pentru procedurile care generează aerosoli: mască N95 sau FFP2 standard/echivalent, halat impermeabil de unică folosință/combinezon, mănuși de unică utilizare, ochelari de protecție/vizieră, capelină/bonetă de unică folosință;
• după procedurile generatoare de aerosoli la pacienți suspecți/confirmați cu COVID-19 se aplică protocolul de sterilizare a aeromicroflorei din cabinet, conform dispozițiilor Ordinului ministrului sănătății nr. 961/2016 2 , folosind un echipament special – nebulizator și un produs biocid avizat de Comisia Națională pentru Produse Biocide;
• durata nebulizării este în funcție de cantitatea de biocid necesară, exprimată în ml/m3 și stabilită de producătorul substanței respective (de ex.: 4 ml/m3 de Oxidice Air B);
• Operațiunea se efectuează în absența personalului și pacienților, iar la expirarea timpului de acțiune al biocidului se aerisește cabinetul timp de 10-15 min, după care se poate desfășura din nou activitatea stomatologică.
• În cazul în care personalul nu are la dispoziție echipamentele specifice pentru realizarea procedurilor stomatologice generatoare de aerosoli, conform recomandărilor Centrului Național de Supraveghere și Control al Bolilor Transmisibile, activitatea stomatologică de urgență nu se poate desfășura.
7. Decizia Nr. 25/3BExN al CMSR din 03.04.2020
• „luând act de faptul că, în baza prevederilor Legii nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătății, republicată cu modificările și completările ulterioare, precum și a legislației secundare, corpul profesional nu deține atribuții de reglementare a dotării minime, a circuitelor funcționale obligatorii, a stabilirii echipamentelor individuale de protecție minime și a altor elemente esențiale necesare pentru funcționarea cabinetelor stomatologice, publice sau private, care ar putea efectua intervenții stomatologice de urgență”.
• “Orice cabinet stomatologic care asigură tratamentul de urgență stomatologică trebuie să respecte Normele (…) aprobate prin Ordinul ministrului sănătății publice nr. 1338/2007 și recomandările Colegiului Medicilor Stomatologi din România (CMSR) cuprinse în decizii adoptate de organele de conducere ale corpului profesional.
• DACĂ INFRASTRUCTURA CABINETULUI STOMATOLOGIC NU PERMITE efectuarea tratamentului urgențelor stomatologice în condiții de siguranță, cu aplicare imediată, SE RECOMANDĂ ÎNCHIDEREA TEMPORARĂ A CABINETULUI!”
• “după tratament, personalul medical se va dezechipa de echipamentul de protecție în afara cabinetului contaminat, într-o încăpere cu această destinație”
8. Decizia DSP Cluj din 04.04.2020
• Daca este necesar ajutorul unui asistent medical acesta trebuie echipat identic cu medicul curant si sa respecte acelasi protocol
• La finalizarea tratamentului unui pacient se lasa timp de 30 minute neatins cabinetul – timp necesar pentru sedimentare si ulterior cu echipament de protectie se incepe procedura de pregatire a cabinetului pentru urmatorul pacient.
• Dezinfectia prin stergerea pavimentelor cu solutii dezinfectante clorigene si ulterior se practica nebulizarea, astfel ,este de dorit sa avem 2 cabinete cel putin, pentru a avea timp pentru pregatirea pentru urmatorul pacient.
9. ADRESA 921 DIN 27.03.2020 a CMSR către Ministerul Sănătății
„Vă rugăm să ne comunicați dacă, în vederea efectuării intervențiilor stomatologice de urgență, este necesară avizarea specială a cabinetelor de medicină dentară de către direcțiile de sănătate publică pe raza cărora se află sediul, punctul de lucru sau locația în cadrul căruia se pot realiza astfel de intervenții. Pe de altă parte, Colegiul Medicilor Stomatologi din România apreciază că se impune adoptarea, cel puțin la nivelul Ministerului Sănătății, a unor măsuri care să detalieze dotarea minimă, circuitele funcționale obligatorii, echipamentele de protecție corespunzătoare și alte elemente esențiale necesare pentru funcționarea cabinetelor de medicină dentară, publice sau private, care ar putea efectua intervenții stomatologice de urgență în contextul răspândirii accelerate a COVID-19 „
10. INS : Analiza de situaţie ocazionată de celebrarea Zilei Mondiale a Sănătăţii Orale, 20.03 2018
11. Regulament de Organizare si Functionare al CMSR
Art. 34. (1) Deciziile Consiliului național sunt obligatorii pentru colegiile locale și pentru toți medicii stomatologi care practică medicina dentară în România. (2) Nerespectarea deciziilor Consiliului național constituie abatere de la disciplina de corp profesional și se sancționează conform dispozițiilor prezentului regulament.
Art. 92. – (1) Sancțiunile disciplinare sunt: a) mustrare; b) avertisment; c) vot de blam; d) interdicția de a exercita profesia ori anumite activități medico-dentare pe o perioadă de la o lună la 6 luni; e) retragerea calității de membru al Colegiului Medicilor Stomatologi din România.
Art. 93. Retragerea calității de membru al Colegiului Medicilor Stomatologi din România operează de drept pe durata stabilită prin hotărâre definitivă de instanțele judecătorești cu privire la interzicerea exercitării profesiei.
12. Adresa 6749 din 11.04.2020 a DSP Mun. Bucuresti catre Seful Depart. Ptr. Situatii de Urgenta
“ Analizand solicitarile ce au fost inaintate de catre Colegiul Medicilor Stomatologi din Romania, in calitate de for profesional de specialitate, va rugam sa ne sprijiniti in formularea unui Ordin precizator prin care sa se stabileasca temeiul legal pentru functionarea cabinetelor stomatologice private in vederea efectuarii tratamentelor ce nu suporta amanare, altele decat cele din structurile UPU.
Pentru aceasta este necesar si un aviz temorar al Directiei de Sanatate publica care sa certificce respectarea masurilor suplimentare pentru prevenirea si limitarea infectiei cu SARS-COV-2.
Mentionam ca serviciile stomatologice aflate in structurile UPU (…) nu pot acoperi rezolvarea necesarului de urgente medicale stomatologice.
13. Comisia de Epidemiologie a Ministerului Sănătății Măsuri privind prevenirea și controlul infecției SARS-COV-2 (14 martie 2020)
https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=http://www.ms.ro/wp-content/uploads/2020/04/M%25C4%2583suri-recomandate-de-Societatea-Rom%25C3%25A2n%25C4%2583-de-Epidemiologie-privind-prevenirea-%25C8%2599i-controlul-infec%25C8%259B-1.pdf&ved=2ahUKEwiPqpfvl5fpAhUMtosKHeomAiMQFjACegQIBRAI&usg=AOvVaw2qCrOWkTb2JFmxt4PxJGVd
(4) “Toate unitățile medicale vor verifica/ revizui/ optimiza circuitele care să limiteze cât mai mult contaminarea persoanelor care se prezintă în respectivele locații”
(5) “Serviciul de triaj al pacientilor trebuie sa se realizeze in spatii si conditii standard corespunzatoare, dupa evaluarea sigurantei circuitelor de catre medicul epidemiolog”
Atentie: Citind documentul integral veti observa ca nu se recomanda pentru niciun scenariu suspendarea activitatii cabinetelor stomatologice, desi inchiderea mall-urilor si salilor de sport este prevazuta!!
14. Constitutia României
Art. 34 din Constitutia Romaniei „dreptul la ocrotirea sănătății este garantat”.
Art. 41 din Constitutia Romaniei și art.3 alin.1 din Codul Muncii: „dreptul la munca nu poate fi ingradit”
15. Surse de informatii externe:
worldometers.info
Norme Germania:
• https://www.idz.institute/fileadmin/Content/Publikationen-PDF/IDZ_SARS-CoV-2_Standardvorgehensweise_ZAP_2020-04-08.pdf
• https://www.kzbv.de/coronavirus-massnahmenpaket-der-zahnaerzteschaft.1379.de.html
Norme Franța:
• https://www.ampioformation.com/
• https://ordre-chirurgiens-dentistes-covid19.cloud.coreoz.com/files/Recommandations%20COVID%2019%20v1%2024%20mars%202020.pdf
Norme Elveția:
• https://www.sso.ch/home.htm ( Swiss Dental Association) Positions papier nr 2 din 22.03.2020
Norme Anglia:
• https://www.england.nhs.uk/coronavirus/primary-care/dental-practice/ 15.04.2020
• https://www.england.nhs.uk/coronavirus/wp-content/uploads/sites/52/2020/04/C0282-covid-19-urgent-dental-care-sop.pdf
Norme Olanda:
• https://www.dentalinfo.nl/kennis/richtlijnen-mondzorg/commissie-leidraad-mondzorg-corona-adviezen-infectiepreventie-tijdens-coronacrisis/
• https://www.dentalinfo.nl/kennis/richtlijnen-mondzorg/
ANEXA 2
TABEL COSTURI ECHIPAMENT SUPLIMENTAR PENTRU EFECTUAREA DE PROCEDURI CU AEROSOLI CONFORM RECOMANDARILOR CMSR
Mască N95 sau FFP2 standard/echivalent, medic și asistenta (2 buc): 70 lei
Halat impermeabil de unică folosință/combinezon medic și asistenta (costuri variabile, de la 89 la 135 lei /buc) ( 2 buc): 200 lei
Ochelari de protecție/vizieră, capelină/bonetă de unică folosință; medic și asistenta (2 buc): 20 lei
Protecția completă pacient (halat, boneta, botosi) și apartinator (la copii, batrani) (2 buc): 30 lei
Nebulizare cost 1 procedura (biocid, amortizare aparat la o durata de viata de 1000 cicluri): 50 lei
Costuri fixe medii 150 lei/ora/ unit pentru o clinica medie (*) pentru 3 ore unit nefunctional după nebulizare (se cer intre 2 și 4 ore de către CMSR pentru dezinfectie, nebulizare si aerisire ulterioara): chirii, salarii, utilitati, rate banci la echipamente, leasinguri, marketing, contabilitate, gestiune deseuri: 450 lei
TOTAL: 820 lei
Costurile de la poz. 1-5 sunt preturi medii actuale pe piata practicate de distribuitorii romani.
(*) Costurile fixe pot varia de la ~ 100 lei / ora / unit pentru un cabinet mic de apartament cu 1-2 unituri, pana la ~ 200 lei / ora / unit la clinicile mari dotate cu echipamente de inalta tehnologie (computer tomograf, microscop, laser, scanner și tehnologie computerizata de laborator etc).